[1500] roślinny misz-masz

Tutaj możecie prezentować swoje piękne akwarium

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

No sorry PO4 oczywiscie :D

I co sprawdza ci sie metoda PPS ? ta metoda wydaje mi sie najlepsza ale jej nie probowalem . Jakies spostrzezenia ?

Pisales ze masz w slupie wody 0 PO4 . I co nie ma atakow glonow?

Fajnie ze odsylasz ale moglbys odp wprost czy jesli w opisie podloza nie ma ze pochłania PO4 to nie pochlania ? Albo daj linka do tego tematu

Z gory dziekuje

A jak dozujesz CO2 ? Komputer pH czy jak to kontrolujesz? Dajesz calą dobe? Wymiana gazowa wg Wonga?
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

No wiesz ... zdecyduje sie . Ta metoda jest całkowitym zaprzeczeniem wcześniej uznawanej przez Ciebie all in one :)
Oczywiście że sie sprawdza - zwłaszcza w takim dużym akwarium gdzie nie mozna sobie pozwolić na beztroskie podmiany .

Masz zdjecia - również w przybliżeniu Hmm jak sie uprzesz to gdzieś jakieś ogniska znajdzeisz . Zreszta pisałem gdzi emiałem i jak sie z nimi uporałem . nawiasem mówiąc w praktyce średnio koresponduje to z Twoimi wypowiedziami no ale to zdecydowanie nie jest LT.

Dozowanie CO2 jest tutaj odrobinę trudne ale to rozwiązanie ... hybrydowe (że tak to nazwę ) . Owszem , zjawisko opisane przez wonga (i wielu innych ) ma tutaj swoje zastosowanie ale akurat jako wada :)
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Nie jest zaprzeczeniem . Są dwie wersje PPS
Poza tym All in One nadal uwazam ze jest dobry .Stosowalem bardzo dlugo tyle ze to zalezy od danego nawozu wiec samemu tez dobrze zrobic sobie All in One .Nie jestem temu przeciwny i czasami nawet trzeba zaleznie od twardosci wody

To zle te wypowiedzi zrozumiales w takim razie . Nie pisalem ze zajmowalem sie tylko LT . Zle kojarzysz ze ziemia w dnie to musi byc LT
To jak sobie radzisz z tymi ogniskami glonów ? Co to za glony ? Krasnorosty?

To moze opowiesz cos wiecej na temat tego jak dozujesz CO2 i jak je mierzysz wg czego i jak to wyglada szczegolowo ? I co jest wg ciebie wadą?

Nie odpisales mi w sprawie podlozy aktywnych (odzywczych na bazie ziemi nie bedących ziemią stricte )
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

Nie , to nie są kranorosty. To albo zielenice punktowe(z rzadka) albo nitki . Te ostatnie powstawały lokalnie w warunkach zakłóconej cyrkulacji. Dołozenie 2 cyrkulatorów i tym samym poprawienie opływu wody załatwiło temat. Zresztą , niewłąsiwa w tym zbyt słab acyrkulacja jest czestą przyczyną ich powstawania .
Okresowo w ograniczonym zakresie występuje pylenie na szybach i powodem jest naruszenia delikatnej równowagi a to prze odchylenia w nawożeniu (ciagle trwa ustalanie własciwego stężenia azotu) , zaburzenia w dozowaniu mikro . Zwiększnie poziomu CO2 oraz monitoring poziomu pierwiastkó (zwłaszcza NO3) pozwala nad tym zapanować . Przetarcie szyby raz na tydzień dwa wystarcza . Nie jest to dokuczliwe .

W tym wątku tylko o tym akwarium i tylko o podlożu Maflora
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Masz racje ale dodatkowo jeszcze przez to ze masz zero PO4 w slupie wody

Za duzo mikro potrafi byc toksyczne przy pewnych warunkach

Podaz O2 i CO2 jest b wazna i curkulacja wody ale tez wymiana gazowa (przede wszystkim )

Nie odpisales mi na wszystko o co pytalem Ale juz mniejsza o wiekszosc

Te podloza aktywne wg mnie nie sa jednak dobre . Wczoraj troche czytalem o nich i utwierdzam sie w tym przekonaniu . Jednorodne tak ale nie takie ktore zeruja PO4 w slupie wody i ogolnie ingeruja w parametry np KH
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

Elemelek pisze: 25 lis 2022 19:33 Masz racje ale dodatkowo jeszcze przez to ze masz zero PO4 w slupie wody
To by były cały czas a pisałem że miejscowo i okresowo (kilka dni)
Elemelek pisze: 25 lis 2022 19:33 Za duzo mikro potrafi byc toksyczne przy pewnych warunkach
Tak ale tutaj mówimy o ilościach rzędu 10ml/tydzień (roztworu) co czyni zawartość niemierzalną
Elemelek pisze: 25 lis 2022 19:33Podaz O2 i CO2 jest b wazna i curkulacja wody ale tez wymiana gazowa (przede wszystkim )
A jak Ty sobie wyobrażasz brak wymiany gazowej w poruszanej tafli kilku metrów kwadratowych i przepływie ok 10000l/h a dodatkowo przy wodzie spadającej do sumpa z wysokości 0,8m?


Elemelek pisze: 25 lis 2022 19:33Te podloza aktywne wg mnie nie sa jednak dobre . Wczoraj troche czytalem o nich i utwierdzam sie w tym przekonaniu . Jednorodne tak ale nie takie ktore zeruja PO4 w slupie wody i ogolnie ingeruja w parametry np KH
Zdumiewające . Pisze to ktoś kto kilka dni temu pisał że sie na aktywnych nie zna a wczoraj zaledwie coś tam sobie poczytał ,komuś kto od lat prowadzi akwaria na różnych podłożach , w tym róznych aktywnych w temacie w którym jest relacja z nieźle funkcjonującego akwarium roślinnego na podłożu aktywnym.
Dodam że dzisiaj otrzymałem paczkę z kolejnym podłożem aktywnym do testów (będzie na forum o tym)

Aktualnie tak wygląda akwarium na kiepskim podłozu : Obrazek

Podpowiedz co jest nie tak? Będe wdzięczny
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Pisalem ci tylko ze PO4 powinno byc w wodzie a nie ze jest zero bo to wyzwala glony wlasnie takie jak sa u ciebie okresowo . I przy okazji dlatego wg mnie niedobre jest podloze zerujące PO4 ze slupa wody czyli aktywne. Tak ...cos tam poczytalem i na tej podstawie wywnioskowalem ale raczej sie nie myle bo pisales ze masz 0 PO4 w slupie wody .

Jak mikro nie jest za duzo to dobrze .O to mi chodzilo z tym ze jak to mikro jest tez absorbowane przez podloze aktywne to juz nie wiem czy to dobrze . Po czasie moze je oddac ,tak samo jak fosfor i wtedy bedzie nieciekawie . Wprowadzono drugą wersje metody PPS wlasnie z powodu podlozy aktywnych . Wersja classic i dla aktywnych podlozy Pro . Tak wyczytalem na stronie PPS

Wymiana gazowa to mam na mysli wlasciwe proporcje akwarium oraz poruszanie tafli wody w celu jej mieszkania z powietrzem(tak jak Wong to opisuje) To chyba o tym samym mowimy ale nie wiem jak jest u ciebie .W kazdym razie musi byc duzo O2 oprocz CO2 a CO2 musi byc podawane w wiekszej ilosci zeby osiagalo szybki poziom (tez o tym pisze Wong)

Reasumując o tych podlozach aktywnych to wlasnie dlatego ze regulują sobie po swojemu niektore paramentry wody to dla mnie jest wada . Zastanawiam sie tez jak juz pisalem wyzej nad tym kiedy oddadzą to do slupa wody i czy nie bedzie to nagly skok destabilizujący . To tak tylko na podstawie tego co sobie poczytalem i moje przemyslenia
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

Spokojnie , nie będzie żadnego wyrzutu fosforanów.
Mamy skłonności do "robieniu po swojemu" i to nie tylko w akwarystyce . Podłoża aktywne są świetne jednak należy przestrzegać zelecanej "fabrycznej technologii" . Owszem , można coś tam sobie pozmieniać ale trzeba wiedzieć co i po co .

A to ściąganie fosforanów , uwierz , wspomaga unikanie glonów podobnie jak obniżanie KH i pH . Przecież cała (prawie) akwarystyka roślinna bazuje na kwaśnej i miękkiej wodzie

ps
właśnie że raczej się mylisz . Wyciągasz pochopne i nieprawidłowe wnioski . Przeoczyłeś fakt że większości roślin PO4 w słupie jest niepotrzebne . Chyba (o ile sobie przypominam ) Diana Westland też o tym pisze .. nie jestem pewien bo nie znam tej ksiązki na pamięc ale jak opisywała gospodarkę minerałami to chyba to potwierdziła . Sprawdź
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Nie lubie jak cos mi steruje parametrami wody bo ja chce miec takie jak ja chce .
To obnizanie KH to tez mi nie na reke . KH jest bardzo wazne np w kwestii CO2 .Wlasciwie wazniejsze niz pH pod wzgledem kontroli nasycenia CO2 powinno sie raczej mierzyc KH niz pH ktore jest zalezne wlasnie od KH jako buforu ktory trzyma stabilne pH

A z tym fosforem sprawdze sobie w ksiazce przy okazji z tym ze prowadzenie LT to troche co innego niz HT i pewne podejscie moze sie nie zgadzzac do konca choc podstawy bedą te same .
Tak samo szkola T Amano . U niego akwaria sa nastawione na dlugowiecznosc ale jeszcze wieksza jest przy LT ktore jest blizej natury ale nie usyska sie takich efektow na roslinach jak w HT . Mozna powiedziec ze to troche "pędzenie " roslin sztucznie .Z drugiej strony te bagienne czy okresowo zalewane wlozone pod wode nie poradzą sobie w warunkach bez silnego swiatla i CO2 a wtedy przyspiesza metabolizm i tzreba tez dac nawozy . Oczywista sprawa

A ja bym chcial mniej roboty przy tym ale takie rosliny jak u Wonga i taką dlugowiecznosc jak w LT .Mysle ze chyba sie nie da tego pogodzic

Wracając jeszcze do PO4 to mysle ze jednak jest potrzebny w slupie wody .Fakt ze Redfield mierzyl to dla wody morskiej ale sprawdzilo sie to nie raz ze akwarysta lał PO4 i glony mu sie cofaly a jak spadal PO4 ponizej jakiejsc wartosci w stosunku do NO3 to bylo odwrotnie

Z moich obserwacji wynika ze chyba najlepsza metoda to utrzymywac stalą rownowage z wakwarim.dbac o duzą stabilnosc i zdrowe i w duzej ilosci rosliny ktore wydzielają enzymy tlumiące rozkwity glonow . Glon to tez roslina i dlatego nie da sie ich pozbyc zupelnie a wszystko to co pomaga roslinom wyzszym bedzie tez sluzylo roslinom nizszym czyli glonom . Kluczem jest wydaje sie stworzenie takich warunkow w ktorych glony przegrywają

Bez urazy ale jesli dojdzie to tego ze ponownie wroce do akwarystyki to bede szukal podloza jednorodnego ale nieaktywnego .Lub dam jalowe i bede je dobrze nawozil po swojemu albo bedzie pod spodem moja mieszanka ziemi

Chyba ze nie bedzie mi sie chcialo dbac o te rosliny bo jednak to zajmuje troche czasu . Wtedy bedzie roslin mniej a wiecej ryb . Moze cos z roslinami nad poziomem wody

Tak tylko sobie narazie gdybam
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

No to gdybaj. Ja tymczasem mam realny zbiornik i wszystko co piszę jest weryfikowane przez to ( i nie tylko) akwarium .
Sam pisałeś że parametry parametrami ale najważniejsza jest obserwacja roślin . Masz zdjęcia i jak dostrzegasz jakieś symptomy niekorzystne to będe wdzięczny na uwagę / krytykę .

Oświetlenie jakieś dziwne (małe RA), wspólczynnik Redfielda nie trzyma sie kupy , podłoże jakieś dziwne i wszystko razem jakieś takie inne niż Twoje do tej pory poglądy - jak to działa ? :) A i je3szce rybki wydają sie w nienajgorszej formie. Przewrót w akwarystyce? :)
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Nie wiem czy mi sie chce po 15 latach wracac . Juz bylo realnie ;)

Nie twierdze ze dziwne ale daze do optymalizacji wszystkiego .Sa rozne drogi prowadzenia akwariow

Co do oswietlenia jutro dam ci filmik Wonga (ale na jego stronie tez to masz ) choc on twierdzi ze Ra jest niewazne ale ma co innego na mysli . jego zbiorniki sa o podkreconym w gore kolorze niebieskim i czerwonym (czyli troszke mniej zielonego) Ale z tym Ra naprawde warto sie tym kierowac bo biale swiatlo powinno byc uzyskane z 3 kolorow .Wtedy skkladową jest i niebieski i czerwony a zielony powoduje naturalny widok czegokolwiek . Poza tym nadal twierdze ze ma wplyw na rosliny . Potwierdza to I Walstad i Wong w swoim filmie do ktorego link ci dam tutaj .
A nawet gdyby zielony nie byl wazny dla roslin to i tak jest wazny w akwarystyce
Wiec rasumując swiatlo ktore ma wysokie Ra ma biel z 3 kolorow wiec dlatego warto tym sie kierowac choc mozna zrobic jak Wong i nieco przykrecic zielony i juz bedzie nizsze Ra .To mi sie jednak mniej podoba bo troche jest 'podkoloryzowane " swiatlem wszystko

Wspolczynnikiem Redfield awarto sie kierowac bo naprawde dziala choc masz racje bo ja tez nie kierowalem sie tym wspolczynnikiem (choc PO4 bylo w slupie) i zero glonow
Jednak uwazam ze to pomaga bo przekonalem sie na nie swoich akwariach . Po wyrownaniu (nie na raz) PO4 glony znikaly
Poza tym Takashi tez dawal PO4 (teraz chyba nie ma w nawozach ADA bo juz Amano nie zyje ) O ile pamietam


A podloze to to jw . Zeruje PO4 co uwazam za niestosowne :D

To nie jest tak ze cie potepiam zreszta jakbym mogl .Sam napisalem ze masz ladne rosliny bo masz :)

A co jest nie tak z roslinami ? Wydaje sie wszystko w porzadku ale to juz sam wiesz patrzac na nie i opiekując sie na co dzien

Garsc pytan
Ile masz swiatla na l wody i jakie? Jak dlugo funkcjonuje akwarium to na fotkach? Na jakiej podstawie ustalasz potrzebną ilosci CO2 ?
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

147umol/m2*s, od początku lata , na czuja - obserwuje ryby i roślny

Nie potrzebuję w tym wątku konsultacji ad oświetlenia -strategia z tym zwiazana jest dawno ustalona i nie podlega zmianie ( co nie oznacza że światło nie zostanie nieco zmodyfikowane - w kierunku zmniejszenia RA zresztą bo planuję żwiększyć czerwony i to dośc specyficznie)

ps w akwarystyce jest jedna podstawowa zasada : trzeba zacząć od nalania wody
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

A ile to wychodzi lumenow ?

Czyli masz swiatlo RGB? Bo skoro chcesz dac wiecej czerwonego i ma przez to byc mniejsze Ra to oznacza ze dasz mniej zielonego w stosunku do czerwonego i niebieskiego .

Trudno sie z tobą rozmawia bo nie odpowiadasz na moje wszystkie pytania a nie bede ich w kolko pisal od nowa .

A dopisek na koncu co mał znaczyc? Woda byla 15 lat . Moze juz w ogole wystarczy? Nie decyduj za mnie i skoncz ten temat
goldi_
Posty: 1394
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: goldi_ »

Elemelek pisze: 26 lis 2022 15:09 A ile to wychodzi lumenow ?
Nie mam pojęcia bo nie ma jak tego ustalić a poza tym ten parametr jest bez znaczenia
Elemelek pisze: 26 lis 2022 15:09Czyli masz swiatlo RGB? Bo skoro chcesz dac wiecej czerwonego i ma przez to byc mniejsze Ra to oznacza ze dasz mniej zielonego w stosunku do czerwonego i niebieskiego .
Nie
Elemelek pisze: 26 lis 2022 15:09Trudno sie z tobą rozmawia bo nie odpowiadasz na moje wszystkie pytania a nie bede ich w kolko pisal od nowa .
A to jakieś przesłuchanie? Widać nie ogarniam - w kazdej (w większosci) Twoich wypowiedzi jest poruszanych tyle spraw że nie sposób sie do tego jakoś sensownie odnieść
Elemelek
Posty: 325
Rejestracja: 24 wrz 2022 12:11

Re: [1500] roślinny misz-masz

Post autor: Elemelek »

Wystarczy tylko przeczytac i odpowiedziec i nic wiecej

Nie, to nie jest przesluchanie tylko miala byc dyskusja ale juz o nic nie pytam bo po pare razy nie bede
ODPOWIEDZ