Technika CO2

Filtry, oświetlenie, grzałki i inne sprzęty akwarystyczne

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

Awatar użytkownika
Raori
Początkujący pomocnik
Posty: 1095
Rejestracja: 28 sie 2017 10:06
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Raori »

Zestaw CO2 złożony "na miękko" (ze względu na brak miejsca jest wygodniejszy): butla 2L; reduktor z dwoma manometrami; skręcana złączka do przewodu ciśnieniowego; przewód ciśnieniowy 6/4; skręcana złączka do przewodu ciśnieniowego; elektrozawór BMV 61212 podpięty do komputera pH; skręcana złączka do przewodu ciśnieniowego; przewód ciśnieniowy 6/4; skręcana złączka do przewodu ciśnieniowego; zaworek precyzyjny Camozzi; szybko-złączka do przewodu ciśnieniowego; przewód ciśnieniowy 6/4; zaworek przeciw zwrotny plastikowy; przewód ciśnieniowy 6/4; licznik bąbelków szklany; przewód ciśnieniowy 6/4; szklane kolanko na krawędzi akwarium; przewód ciśnieniowy 6/4; szklany dyfuzor 20 mm.

Sprawdzenie szczelności połączeń - wszystkich, nawet tych na reduktorze z manometrami:
- płynem do mycia szyb - spryskiwaczem - najwygodniejsze rozwiązanie,
- mydłem w płynie podawanym strzykawką.

Reduktor - wskazanie manometrów.
Lewy manometr wskazuje ciśnienie w butli. Wskazanie na pułapie 50-60 w temperaturze pokojowej to oznaka obecności CO2 w postaci płynnej. Jak zacznie spadać oznacza to, że w ciagu kilku dni gazu zabraknie (przy 2L butli max 2 dni).
Prawy manometr wskazuje jednostki przepływu np ilość litrów na minutę podawanych z reduktora do przewodu ciśnieniowego. Można to przeliczać na bary, ale jest to niejednoznaczne. Ogólnie reduktor na wyjściu pracuje w zakresie 0 do 10 bar. Niektóre elektrozawory wymagają konkretnego poziomu bar. Np BMV 61212 wymaga max 2 bary. Oznacza to podobno, że wskazówka nie powinna przekraczać nigdy poziomu 10 z czarnej skali i przebywać najlepiej gdzieś w zakresie domyślnego 5-7.

Obrazek

Co do pojemności butli, to 4L jest wyższa i szersza od 2L tylko o około 5 cm, zatem napełnianie jest rzadsze, a straty miejsca nie wiele większe. Jednakże 2l jest mniej inwazyjna powierzchniowo i kubaturowo i u mnie wygrała w obecnej lokalizacji.
Koszt napełnienia 2L to 7zł, w Krakowie jest miejsce gdzie robią to od ręki. CO2 w tej pojemności wystarcza na kilka miesięący, w zależności od dawkowania. U mnie obecnie już 11 miesiąc bąbelkuje.


Sterowaniem zestawem zajmuje się komputer/kontroler pH z czujnikiem temperatury. Komputer/kontroler jest jednym z kilku dostępnych na rynku produktów. Jego precyzja jest wystarczająca, ale nie oszałamiająca. Ten konkretny model Macro Aqua pH T2 controller with temp display, jest uproszczonym nieco narzędziem, z automatyczną kalibracją.

Obrazek

Prezentowana fotografia zawiera rozmieszczenie elementów doprowadzających CO2 do zbiornika - czyli przewód ciśnieniowy 6/4 z elementami zaznaczonymi na niebiesko: zabezpieczenie przed zalaniem - zaworek przeciw-zwrotny (zabezpieczenie nie jest permanentne - wystarczy na dzień, dwa jakby co), licznik bąbelków, i od razu z pominięciem szklanego kolanka na krawędzi zbiornika wewnątrz przewód ciśnieniowy 6/4 i ukryty za liściem szklany dyfuzor - widać bąbelki dwutlenku węgla. Dyfuzor umieszczony jest na 1/3 wysokości słupa wody na środku ściany bocznej akwarium. Na czerwono zaznaczone widać przyrządy na tylnej ścianie akwarium, schowane pomiędzy filtrem i ścianą boczną akwarium: czujnik temperatury na przyssawce, i podłużną sondę pH - zaznaczona końcówka dokonująca pomiaru.

Oprócz tego widoczny jest sam kontroler. Komputer / kontroler pH posiada wyświetlacz dokonujący projekcji wskazań:
- wartości pH z dokładnością do jednego miejsca po przecinku (prezentacja u sprzedawców dotyczy innego modelu z ręczną kalibracją i wskazaniem dokładności odczytu do 2 miejsc po przecinku - wg opinii użytkowników wskazania są i tak nieprecyzyjne, więc wartość jednego miejsca po przecinku jest bardziej prawdziwa, a kalibracja ręczna uciążliwa?!),
- temperatury
- podawania napięcia do elektrozaworu (dioda czerwona po lewej stronie na górze)
Ponadto urządzenie automatycznie włączy sygnał dźwiękowy jeżeli temperatura spadnie do poziomu 20 lub wzrośnie do poziomu 35 stopni Celsjusza.

Regulacja urządzenia odbywa się za pomocą dwóch przycisków na wierzchniej osłonie (SET i CAL). Dla naszych celów spośród dwóch trybów pomiarów - HI i LO, wybieramy opcję HI - czyli kontroler będzie podawał napięcie jeżeli pH będzie wyższe niż zadane.
Lewy przyciskiem SET ustawiamy poziom pH. jeżeli wpiszemy wartość 6,9 to kontroler będzie utrzymywał wartość pH na poziomie 6,8. Żeby pH nie skakało bardziej niż o jednostkę jednego miejsca po przecinku, należy odpowiednio wyregulować zaworek precyzyjny. (całość bierze w łeb w przypadku wadliwie działającego elektrozaworu - co można przeczytać w poprzednim moim poście)

Co do samych wahań pH. Miałem okazję je obserwować podczas aplikowania leczenia w akwarium. Na ten okres wyłączone zostało dozowanie CO2. Skoki pH wynosiły w cyklu dzień - noc odpowiednio 8 do 7,5. Woda kranowa - jaką dodaję do akwarium ma wartość stabilną pH około 7,7.
Skoki te wynikają z poboru CO2 powodowanego fotosyntezą roślin.

Domyślnie precyzja urządzenia (jak każdego innego) powinna być zgodna z najmniejsza jednostką podawanej skali czyli 0,1 pH i jednego stopnia temperatury.

(wartość pH 7,1 wynika ze stopniowego obniżania pH ze stanu "kranówa" do stanu 6,8 po okresie leczenia)
Ostatnio zmieniony 13 sty 2019 12:14 przez Raori, łącznie zmieniany 3 razy.
Obrazek
[126L] Dżungla
schnapi1906
Posty: 7
Rejestracja: 08 lut 2016 1:28

Post autor: schnapi1906 »

Witam, nie jestem pewien kolejnosci zestawu, czy mogę złożyć tak: butla
-> manometr-> zaworek precyzyjny (camozzi czy grun system?)-> licznik bąbelków -> dyfuzor? i 2 pytanie czy zaworek prec. może być przykręcony bezpośrednio do manometru, czy tak jak na zdjęciach powyżej tylko na wężyku za manometrem?
Awatar użytkownika
krzych_100
Moderator
Moderator
Posty: 3937
Rejestracja: 11 lut 2014 12:16
Lokalizacja: Bytom

Post autor: krzych_100 »

Podałeś poprawną kolejność, zaworek precyzyjny może być wkręcony do manometru.
Drobna uwaga, uwzględnij zaworek przeciwzwrotny, przynajmniej jeden. Lepiej mieć dwa na wężyku dochodzącym do licznika bąbelków i wężyku wychodzącym z licznika bąbelków do dyfuzora.
Pozdrawiam
Krzysztof
------------------------------
Nigdy nie dyskutuj z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem :)
Prowadź dyskusję na Forum, nie na PW.
shadow82
Posty: 108
Rejestracja: 29 sty 2018 10:25

Post autor: shadow82 »

Czy przy CO2 trzeba dodawać jakieś nawozy?
U siebie nie stosuje żadnych i nie chcę stosować. Roślinki rosną, ale bardzo powoli i zastanawiam się czy podawanie samego CO2 coś pomoże.
Mój baniaczek 112l
goldi_
Posty: 1665
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Post autor: goldi_ »

jeśli rośliny nie wykazują niedoborów lub podstawowe badania wody nie wskazują na niedobór jakiś pierwiastków nie ma potrzeby sosowania nawożenia .
Z drugiej strony nawet przy braku nawożenia CO2 nie można wykluczyć niedoborów pierwiastków .
Jednak spore światło plus CO2 ZWYKLE powoduje koniecznośc dozowania róznych pierwiastków
schnapi1906
Posty: 7
Rejestracja: 08 lut 2016 1:28

Post autor: schnapi1906 »

To teraz pytanie o ciśnienie na wyjściu. Żeby uzyskać zadowalające mnie ilość bąbelków (około 25 na 30 sekund) muszę ustawić tak jak na zdjęciu. Czy to mniej więcej ok tj. w normie? Jakie wartości wam wskazuje?
Awatar użytkownika
krzych_100
Moderator
Moderator
Posty: 3937
Rejestracja: 11 lut 2014 12:16
Lokalizacja: Bytom

Post autor: krzych_100 »

Lewy manometr wskazuje ciśnienie w butli, prawy ciśnienie na wyjściu (reduktorze) - to tak najprościej pisząc.
Kręcąc zaworem głównym butli ustawiasz ciśnienie wyjściowe, które jest podawane na elektrozawór (jeśli masz) i tutaj należy spojrzeć w opis elektrozaworu, powinno być napisane, jakie ma być ciśnienie wejściowe na elektrozaworze.
Możesz też przyjąć wartości jak na zdjęciu i próbować regulować zaworkiem precyzyjnym, a jeśli nie będzie spodziewanego efektu, zwiększ ciśnienie wyjściowe. To, co jest na zdjęciach wyskalowane kolorem czarnym, to ciśnienie w barach (50 w butli i do 10 na wyjściu).
Pozdrawiam
Krzysztof
------------------------------
Nigdy nie dyskutuj z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem :)
Prowadź dyskusję na Forum, nie na PW.
Awatar użytkownika
Raori
Początkujący pomocnik
Posty: 1095
Rejestracja: 28 sie 2017 10:06
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Raori »

Ciśnienie na reduktorze na wyjściu - po prawej - skacze - na fotografii jest przy otwartym elektrozaworze zaworze. Jak elektrozawór się zamknie to rośnie do poziomu 10 (czarna skala i to nie jest w barach 10 tylko jakieś 2,8 do 3 bar - cała skala ma około 10bar, ten manometr mierzy ilość jednostek przepływu w litrach na czerwono, lub angielskiej skali cfh - cubic foot per hour - czyli w stopach sześciennych na godzinę - na czarno).
Obrazek
[126L] Dżungla
goldi_
Posty: 1665
Rejestracja: 20 lut 2018 12:51
Lokalizacja: Piła

Post autor: goldi_ »

krzych_100 pisze:Kręcąc zaworem głównym butli ustawiasz ciśnienie wyjściowe, które jest podawane na elektrozawór (jeśli masz)
Instrukcja eksploatacji naczyń cisnieniowych (butli) dozoru technicznego stanowi aby zawór główny ze zwzgledów bezpieczeństwa był całkowicie otwarty lub całkowicie zamkniety i niedopuszczalna jest eksploatacja butli z zaworem głównym częściowo otwartym .
Awatar użytkownika
Raori
Początkujący pomocnik
Posty: 1095
Rejestracja: 28 sie 2017 10:06
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Raori »

Instrukcja eksploatacji naczyń cisnieniowych (butli) dozoru technicznego stanowi aby zawór główny ze zwzgledów bezpieczeństwa był całkowicie otwarty lub całkowicie zamkniety i niedopuszczalna jest eksploatacja butli z zaworem głównym częściowo otwartym .
W przypadku posiadania reduktora:
Zawór zostawia się otwarty na maks minus lekki powrót pokrętła jako zabezpieczanie przeciw zablokowaniu się zaworu. Dosłownie 1/12 obrotu. Przymknięcie zaworu no do 1/3, 1/2, spowoduje mówiąc kolokwialnie zamarznięcie reduktora co owocować będzie np błędami wskazań manometrów, rozszczelnieniem i w skrajnym przypadku uruchomieniem zaworu bezpieczeństwa butli - co jest dość widowiskowe oraz niebezpieczne z powodu urazów powodowanych "latająca butlą" - widowisko szybko staje się jednak niewidoczne za sprawą dzikich białych oparów CO2.
Obrazek
[126L] Dżungla
Awatar użytkownika
Raori
Początkujący pomocnik
Posty: 1095
Rejestracja: 28 sie 2017 10:06
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Raori »

Jeżeli Chiński komputer Macro Aqua pH T2 wyświetli poniższy zestaw kreseczek, to oznacza, że nie ma poprawnej komunikacji z sondą pH. Jeżeli nie podłączymy sondy pH to komunikat będzie taki sam, ale komputer przystąpi do dozowania CO2 (zapali się kontrolka dozowania). Przyczyną braku komunikacji w moim przypadku była sama sonda, która doznała uszkodzenia. Nie wyjąłem jej natychmiast z akwarium w wyniku czego rozszczelniła się w zbiorniku i płyn jaki z niej wyciekł (połowa) dokonał zniszczeń nieodwracalnych - poparzył śmiertelnie jedną rybę, a kilka lekko.

W przypadku takiego komunikatu sugeruję szybkie sprawdzenie sondy pH i jej usunięcie ze zbiornika. Sonda rozszczelniła się w ciągu 24 godzin od zaobserwowania poniższego sygnału:

Obrazek
Obrazek
[126L] Dżungla
ODPOWIEDZ