Małe akwarium, gupiki padają

Forum o leczeniu i profilaktyce ryb w akwarium

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

ODPOWIEDZ
Gregu
Posty: 3
Rejestracja: 22 maja 2017 21:30

Małe akwarium, gupiki padają

Post autor: Gregu »

Cześć,

Jestem początkującym akwarystą. Im więcej czytam forum, tym więcej wiem, ile błędów popełniłem ostatnio... Pewnie mi się za nie dostanie, ale do rzeczy.

Akwarium 40l. Stało >2 tygodnie z roślinami przed pierwszymi rybami. Potem pojawiły się 4 gupiki (samce) i otosek. Wszystko było ładnie i pięknie, ryby i rośliny rosły sobie wspaniale - przez około 1,5 miesiąca. Do czasu kupienia nowych ryb: 4 kolejnych gupików, 2 neonków i 2 dodatkowych otosków.

W ciągu tygodnia padły wszystkie nowo-kupione gupiki. Teraz padł jeden z oryginalnych (2 dni po ostatnim z "nowej transzy"). Inne ryby mają się dobrze.
Objawy: najpierw "dziwne", zrywane i niesymetryczne pływanie, potem ciągłe pozostawanie w nurcie z filtra, potem pływanie przy powierzchni i na boku, potem już agonia :( Od pierwszych objawów do śmierci ~24h :( Nie ma plam, wzdętych brzuchów, naruszonych płetw. Jest tylko generalna słabość.

Miałem ewidentny problem z azotanami (NO3) tydzień po wprowadzeniu nowych ryb, ale rozwiązany bardzo szybko (3 dni temu - ryby dalej umierały po tym). Woda twarda, pH lekko zasadowe, temperatura 27-28 stopni, roślin dużo. Inne wskaźniki w normie. Dwie sztuczne dekoracje i korzeń, podłoże to drobny żwirek. Grzałka 25W z termostatem. Filtr Claro 300.

W akwarium są też ślimaki (przywędrowały ze żwirkiem) eliminowane przez wyrzucenie - nie ma epidemii, ale w tę stronę to zmierza.

Woda podmieniana co tydzień, 20-30% uzdatniana Seachem Prime. Sprawdzam od paru dni parametry regularnie (test paskowy + w razie wątpliwości kropelkowy na NO3).
Z innych regularnie stosowanych środków - węgiel dla roślin, odstawiony od czasu wystąpienia problemu.