budowa belki power led 80W

Dział dla majsterkowiczów

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

budowa belki power led 80W

Post autor: andypl33 »

Witam chciałem przedstawić fotorelację z budowy belki power led 1W o mocy 80W 'belka ma być przeznaczona do akwa LT ok 300l
Do budowy użyłem
profil alu 120x16cm i klosz z pleksy i zaślepki do profili
80 diod power led 45mili epistar 1W o barwie 4500 x10 sztuk 8500x10szt
ful spectrum x10sz 50x6500
zasilacz 2x 300mA 25-36W
zasilacz 300mA 12-18W
ceowniki alu 15x10mm
3x wiatraczki od komputera 120x120 mm
kable
Potrzebne narzędzia
piła do metalu, wiertarka +wiertła,lutownica, nitownica ,miara, nóż pisak

Na początek wyjaśnienie odnośnie wentylatorów,
Przy tej ilości diod wentylatory nie są wymagane zamontowałem je tak z ciekawości

Budowę belki zacząłem od wyznaczenia miejsc na wentylatory
Okazało się że wentylatorki 12x12 wchodzą idealnie w profil i wystarczy wymierzyć na długość
https://www.fotosik.pl/zdjecie/c45cf2f0f7a05d17
po nawierceniu otworu dla pewności zablokowałem go wkładając inne wiertło w wywiercone otwory
https://www.fotosik.pl/zdjecie/8ccf22b5578d03c8
następnie przynitowałem ceowniki alu dla lepszego chłodzenia
https://www.fotosik.pl/zdjecie/e1ba6e5802e4f916
https://www.fotosik.pl/zdjecie/b1c30738b9109ce6
następnie przykręciłem wentylatory
https://www.fotosik.pl/zdjecie/d9e8fe141445a7f5
https://www.fotosik.pl/zdjecie/cd9257188008192d
następnie po odtłuszczeniu profilu rozpocząłem klejenie diod
https://www.fotosik.pl/zdjecie/0c071f11f4dfc1ae
https://www.fotosik.pl/zdjecie/605a83645fbf956a





CDN.....
Awatar użytkownika
krzych_100
Moderator
Moderator
Posty: 3937
Rejestracja: 11 lut 2014 12:16
Lokalizacja: Bytom

Post autor: krzych_100 »

No to czekamy na CDN... :D
Pozdrawiam
Krzysztof
------------------------------
Nigdy nie dyskutuj z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem :)
Prowadź dyskusję na Forum, nie na PW.
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

następny krok to przygotowanie driverów
do każdego z nich został przylutowany kabel z wtyczką ( wykorzystałem tu zbędne kable od urządzeń rtv agd ) przyznaję że lutował bardziej doświadczony kolega ale tylko te wtyczki
kable wychodzące do diod też planowałem wymienić ale fatalne dojście sprawiło że zostają jak jest
https://www.fotosik.pl/zdjecie/972c8201ff874409
https://www.fotosik.pl/zdjecie/6b6bed7865dd2661
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3266f9f1742387c1
https://www.fotosik.pl/zdjecie/b034e65599ac160b
końce kabli z lampy i drivera połączyłem za pomocą wtyczki męskiej żeńskiej żeby w przyszłości łatwiej zdjąć belkę z akwa bez wyjmowania sterowników z szafki
kolejny etap to lutowanie pierwszego układu 16 diod 6500 to byłą moja pierwsza tak poważna praca z lutownicą i czuję się jak koń po westernie .Jednak okazało się że lutowanie udało się za pierwszym razem z czego jestem bardzo zdziwiony bo tu najbardziej się bałem fuszerki
https://www.fotosik.pl/zdjecie/d11ab88cd2120273
Obrazek
https://www.fotosik.pl/zdjecie/cedb33c101ff51f4
Obrazek
To niby tylko 16W a już daje po oczach :D

ciąg dalszy jak odpocznę
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

poprawiłem mocowanie kabli zasilających do belki
https://www.fotosik.pl/zdjecie/5746f531c80ef850
zastanawiam się nad wierceniem takiej zaślepki z spienionego PCV potrzeba będzie zrobić 4 otwory na kable grubość tej zaślepki w miejscu wiercenia to ok 4mmm czy to się zwyczajnie nie rozpadnie?
https://www.fotosik.pl/zdjecie/8d8dbad05c62e56f
https://www.fotosik.pl/zdjecie/93489a7983c87586
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

Zrobiłem w zaślepce otwory na kable zasilające i zamontowałem termometr

https://www.fotosik.pl/zdjecie/bbb25bc415794af5
https://www.fotosik.pl/zdjecie/329894956f94e0fa
Następnie zrobiłem krótki test
temperatura wyjściowa belki 23 st
https://www.fotosik.pl/zdjecie/fe64ddbae7c2d37f
po godzinie pracy
https://www.fotosik.pl/zdjecie/e89b430013e2b8e2
i po załączeniu wentylatorów
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3d2711e9b5fb891d

KONIEC
Awatar użytkownika
Neurochirurg
Ekspert akwarysta
Posty: 2796
Rejestracja: 29 wrz 2015 10:02
Lokalizacja: opolskie

Post autor: Neurochirurg »

Jaki koszt całkowity?
Obrazek<----klik
[360] Los Angelfish
[30] Samotne drzewko
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

To zależy na jakim portalu aukcyjnym kupisz części Generalnie całkowitych kosztów nie pamiętam bo kupowałem części u różnych sprzedawców tam poszło coś ok 350zł do tego jeszcze ceowniki w obi coś ok 20zł sztuka wiatraczki ok 16zł sztuka kable miałem swoje do tego cyna jakieś śrubki i podobne pierdoły no generalnie darmo nie było Jak chcesz coś takiego robić to myślę że trzeba odłożyć jakieś 500 zł i powinno na dobrą flaszkę zostać
Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 2008
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: mark_farina »

Daj no foto jak to swieci przez zbiornik, najlepiej gdybys mial mozliwosc zdjecia z ISO100 albo 200. Dobra robota.
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

mark_farina pisze:Daj no foto jak to swieci przez zbiornik, najlepiej gdybys mial mozliwosc zdjecia z ISO100 albo 200. Dobra robota.
Fotka owszem będzie tylko za kilka miesięcy jak powstanie miejsce na zbiornik oraz sam zbiornik a to nie zależy odemnie
Robsonik
Posty: 44
Rejestracja: 26 gru 2017 18:44

Post autor: Robsonik »

Zero oszczędności tu widzę.
Po co trzy zasilacze? Wystarczy jeden 100W, 5A
Dlaczego akurat 80W mógłbyś uzasadnić?

Moim zdaniem trochę, źle to policzone W/l, za dużo będzie światła.
Jeśli 0.7W/l zwykłą żarówką, to na 300l potrzeba 210W
Jeśli 0,4W/l żarówką led, to na 300l potrzeba 120W
Chociaż nie wiem ile tak do końca, różnie w internecie piszą

Ale o co mi chodzi. Jeśli 40W żarówka daje 400lm światła ledowego, czyli wychodzi, że zwykłą żarówką powinieneś uzyskać 6-ma żarówkami 40W, 2400lm do 300l akwarium.

Moim zdaniem, wpierw powinieneś się rozeznać ile Lm fabrycznie, dają te twoje power ledy. W przypadku LED w akwarium roślinnym przeliczanie typu W/L nie ma sensu szczególnie przy zbiornikach o słupie wody powyżej 40 cm. Można kombinować, sreberkiem na pokrywie, żeby światło odbite, wracało.
Kwestia ułożenia barw, też pozostawiam do dyskusji, bo uwierz mi, że przy 10000 Kelvinów roślinki też urosną. Może nie tak jak przy ciepłej barwie, ale po co się śpieszyć i później latać z nożyczkami po dżungli :P

Oczywiście gratuluję pomysłowości, tylko wspomnisz moje słowa za parę tygodni. Jak zacznie Ci się robić dyskoteka przez zaśniedziałe luty.
Moim zdaniem, wodoszczelne moduły ledowe to najlepsze rozwiązanie do zamkniętego akwarium.
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

Co do oszczędności to kto bogatemu zabroni ?
Ile bym zaoszczędził na zakupie tego zasilacza ?
80W bo taki miałem kaprys początkowo miało być mniej i nie wiem czy to dużo czy mało okaże się jak skończę całość
Jak zaważyłeś są trzy obwody dwa razy 32 i raz 16 w więc jak co to można wyłączyć jeden obwód chociaż ja nie przewiduję żeby było zbyt dużo
Co do barw to zauważ że większość daje 6500 8500 i fs a ja dałem też 4500 dlaczego ? bo też miałem taki kaprys dobrze czy źle czas pokaże moim zdaniem nie będzie większej różnicy .A co do nożyczek to tu się zdziwisz nie przewiduję kategorycznie ich użycia i nie przewiduję też żadnej dżungli .
Co do rozeznania w lumenach to sprawdzałem
Cechy produktu:

moc - 1W
temperatura barwy - 6000K-6500K
kolor - biały zimny
jasność - 120-140Lm
napięcie pracy - 3.0V - 3.4V
chip - Epistar ES-CABLV45P (InGaN Venus Blue LED Chip)
wielkość - 45mil x 45mil
kąt świecenia - 120 stopni

To zapewne są dane dla prądu 350 mA ja dałem na 300mA więc i tak nie wiem ile tak naprawdę dają te diody


Dziękuję za twoją troskę ale myślę że że jest ona bezpodstawna a krytyka owsem mila widziana .Może tego nie widać ale uwierz mi że cała ta koncepcja jest starannie przemyślana .

Jedyne co mnie zainteresowało to twoja wypowiedz o zaśniedziałych lutach
czy mógłbyś to jakoś szerzej opisać i wytłumaczyć
Robsonik
Posty: 44
Rejestracja: 26 gru 2017 18:44

Post autor: Robsonik »

W kontakcie z wilgocią luty się będą rozłączać. Coś jak rdzewieć, tylko że cyna i miedź nie rdzewieje, tylko śniedzieje.
Wypadałoby starannie zalać to klejem na gorąco, na pewno dłużej to podziała, aczkolwiek, wilgoć i tak prędzej czy później znajdzie sobie drogę pod klejem.
Wchodzi jeszcze w grę silikon odporny na ciepło.
andypl33
Akwarysta
Posty: 1119
Rejestracja: 29 wrz 2006 20:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: andypl33 »

No dobrze tylko jeszcze mi powiedz którędy ta wilgoć ma się dostać do kabli jak całość będzie zamknięta kloszem i uszczelniona sylikonem?
Awatar użytkownika
chemik4
Moderator
Moderator
Posty: 8009
Rejestracja: 04 maja 2006 14:57
Lokalizacja: Tworóg / Jemielnica

Post autor: chemik4 »

W kontakcie z wilgocią luty się będą rozłączać.
Poprawnie wykonany lut ołowiowy (hobbistycznie chyba nikt nie używa cyny bezołowiowej) tylko trochę zmatowieje ale nie powinien puścić.
Pozdrawiam,
Kamil

Dziwne... U mnie działa :mrgreen:
ODPOWIEDZ